پژو 206

1-هدف از ساخت پژو 206 تیپ 2 چه بود؟

به جرات می‌توان این‌گونه گفت که پژو 206 یکی از بهترین محصولات تولید شده توسط کمپانی فرانسوی پژو در طول تاریخ بوده است. این خودرو به عنوان یک هاچ بک شهری، نخستین بار در سال اواخر سال 1997 طراحی و در سال 1998 به بازارهای جهانی عرضه شد و توانست میزان فروش بسیار بالایی را برای این برند به دست آورد. (این مدل مابین سال‌های 2001 الی 2004 میلادی به عنوان پر فروش ترین خودرو قاره اروپا انتخاب شد)

پیرامون ورود پژو 206 به بازار خودرو ایران نیز می‌بایست این نکته را خاطر نشان کرد که در سال 1380 شمسی، گروه صنعتی ایران خودرو با همکاری کمپانی فرانسوی، تصمیم به تولید این خودرو گرفت و تا به امروز نیز این گروه صنعتی همچنان به تولید پژو 206 به عنوان یک هاچ بک شهری پر طرفدار ادامه می‌دهد.

2-نمای ظاهری و داخلی این به چه صورت است؟

در رابطه با نمای ظاهری پژو 206 تیپ 2 این‌گونه می‌توان گفت که با وجود گذشت 20 سال از عرصه این خودرو به بازارهای بین المللی، همچنان طراحی بیرونی این مدل از نمای نسبتا جذاب و جوان پسندی برخوردار بوده و به همین خاطر، فروش پژو 206 تیپ در ایران همچنان ادامه دارد و یکی از خودروهای پر تقاضا بازار داخلی محسوب می‌شود.

پیرامون طراحی داخلی و کابین این مدل نیز همانند طراحی ظاهری، می‌بایست گفت که اتاق داخلی پژو 206 تیپ 2 همچنان دارای نمایی نسبتا خوب و رضایت بخش بوده و راننده در طی مسافت‌های طولانی، احساس خستگی کمی را نسبت به فضای داخلی و کابین این خودرو پیدا خواهد کرد. همچنین، کیفیت متریال و ادوات استفاده شده در ساخت اتاق داخلی پژو 206 تیپ 2 دارای کیفیت متوسط هستن

3-قوای محرکه و عملکرد این خودرو به چه صورت است؟

پیرامون مشخصات فنی این مدل می‌توان این‌گونه گفت که پژو 206 تیپ 2 ، دارای یک پیشرانه چهار سیلندر هشت سوپاپ با حجمی برابر با 1360 سی‌سی بوده که این موتور قادر به تولید قدرتی 75 اسب بخار و گشتاوری برابر با 118 نیوتن متر است که این قدرت تولید توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود (در واقع پژو 206 تیپ 2، یک خودرو محرک جلو یا همان FWD است)

در رابطه با عملکرد این خودرو نیز می‌توان گفت که پژو 206 تیپ 2  برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر در ساعت، نیازمند به زمانی برابر با 13.9 الی 14.3 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن در حدود 175 کیلومتر در ساعت است

همچنین، مصرف سوخت پژو 206 تیپ 2 در هر صدکیلومتر مسیر شهری و پر ترافیک برابر با 8.5 لیتر بنزین و در مسیرهای خارج شهری و اتوبان، مصرف این خودرو برابر با 5.5 الی 5.9 لیتر بنزین بوده که در نمودار سیکل ترکیبی، پژو 206 تیپ 2 دارای مصرفی برابر با 6.8 لیتر بنزین است. (گنجایش باک این خودرو برابر با 50 لیتر و استاندارد آلایندگی آن یورو4 است)

4-قیمت این خودرو در بازار داخلی چقدر است؟

حال نوبت به بررسی قیمت پژو 206 تیپ 2 در بازار داخلی کشور می‌رسد که طبق اعلام فعالان حوزه فروش، ارزش قیمتی این خودرو در نمونه صفرکیلومتر و با مدل ساختاری 1397، برابر با 35 میلیون و 500 هزار تومان است.

حال اگر شخصی بخواهد با بودجه‌ای کمتر از 25 میلیون تومان، به سراغ خرید نمونه دسته دوم این خودرو برود، می‌بایست چه مدلی از آن را انتخاب نماید؟ در پاسخ به این سوال این‌گونه می‌توان گفت که با بودجه مورد نظر، مدل 1390 این خودرو با کارکردی کمتر از 78 هزار کیلومتر در بهترین شرایط موتوری، ظاهری و جانبی (لوازم اضافی و بیمه نامه بلند مدت)، برای خرید در دسترس علاقمندان خواهد بود.

5-هزینه نگهداری و استهلاک این خودرو به چه صورت است؟

همانند سایر محصولات اقتصادی و قدیمی پژو در بازار داخلی ایران، 206 تیپ 2 نیز خودرویی پر استهلاک و با هزینه‌های جانبی نسبتا بالا محسوب می‌شود که مالک این خودرو برای بررسی و سرویس‌های دوره‌ای کامل این خودرو می‌بایست هزینه‌ای در حدود 100 الی 130 هزار تومان را در هر 5150 الی 5650 کیلومتر، متحمل شود.

حال اگر مشکلی همچون ترکیدی لاستیک برای این خودرو به وجود آید، قیمت هر جفت تایر پژو 206 تیپ 2 در بازار چقدر است؟  قیمت هر جفت لاستیک این خودرو که دارای سایزی برابر با 185 است، در حدود 300 الی 340 هزار تومان طبق اعلام شرکت‌های لاستیک ساز ایرانی اعلام شده است.

پیرامون نرخ بیمه نامه این مدل نیز این‌گونه باید گفت که اگر شخصی پژو 206 تیپ 2 را به صورت صفرکیلومتر تهیه نماید، می‌بایست هزینه‌ای برابر با 1 میلیون 230 الی 290 هزار تومان را پرداخت نماید.

BSI یکی از مهمترین قطعات خودروی شماست. این ECU قلب ساختار مولتی پلکس به شمار می رود. وظیفه اصلی آن به عنوان یک Server شبکه, گذرگاهی برای ارتباط و انتقال اطلاعات بین ECU فرستنده تا گیرنده است همچنین کنترل برق اصلی سیستم شبکه بر عهده این مجموعه بوده و برای عیب یابی واسطه ارتباط ECU های دیگر به عیب یاب خواهد بود بدین ترتیب واحد کنترل در هربخش از طریق شبکه ارتباطی خود اطلاعات را به BSI انتقال میدهد و این اطلاعات در اختیار دیگر واحدها قرار گرفته و دستور از پیش تعیین شده اجرا می شود. مثلا اگر باران ببارد و شما بخواهید دنده عقب بروید اطلاعات مربوطه از طریق واحد سنسور باران و واحد گیربکس به سرور اصلی رسیده و دستور روشن شدن برف پاک کن عقب صادر می شود.

در خودرو ۲۰۶ مولتی پلکس هر ECU دارای ورودی خروجی و یک اوسیلاتور تولید فرکانس است که توسط شبکه ارتباطی CAN یا VAN و یک پورت ترانسیور یا همان فرستنده و گیرنده ، می تواند اطلاعات را ارسال و همزمان دریافت کند که تمامی ECU ها در هنگام ارسال و دریافت اطلاعات توسط ECU دیگر قادر به مشاهده اطلاعات روی گذرگاه داده ها هستند.

شبکه های ارتباطی بین ECU سه نوع است که هرکدام نقش ارتباطی جداگانه ای دارند.

شبکه که CAN ارتباط موتور گیربکس اتومات ABS را به BSI برقرار میکند.

شبکه VAN BODY ارتباط اطلاعات مربوط به AIRBAG و سنسور باران را منتقل میکند.

شبکه VAN Comfort که اطلاعات مربوط به نمایشگر سیستم تهویه و آمپرها از طریق این شبکه انتقال می یابد.

در بین این شبکه ها پرسرعت ترین شبکه انتقال پیام CAN میباشد.

یکی از ویژگیهای مهم سیستم مولتی پلکس دستور پذیری BSI است که می توان تا حدی مشخص برنامه ریزی شود مثل هماهنگی افزایش صدای سیستم پخش با افزایش سرعت خودرو – روشن شدن اتوماتیک برف پاک کن های عقب همزمان با دنده عقب هنگام بارندگی باران – همزمان روشن ماندن نور بالا و پایین – روشن شدن برف پاک کن ها و چراغ های جلو در هنگام خرابی BSI و تغییر زمان بوق اخطار سرعت

یک موتور انژکتوری دارای تجهیزات الکترونیکی خاصی جهت درک محیط پیرامون خود است. البته پیچیدگی نکات فنی وابستگی دستگاههای عیب یاب، کمبود تجهیزات و گرانی قطعات، عدم امکان اضافه کردن الکترو سیستمهای مورد علاقه در خودرو از معایب این سیستم بشمار می آید.BSI یکی از مهمترین قطعات خودروی شماست. این ECU قلب ساختار مولتی پلکس به شمار می رود. وظیفه اصلی آن به عنوان یک Server شبکه, گذرگاهی برای ارتباط و انتقال اطلاعات بین ECU فرستنده تا گیرنده است همچنین کنترل برق اصلی سیستم شبکه بر عهده این مجموعه بوده و برای عیب یابی واسطه ارتباط ECU های دیگر به عیب یاب خواهد بود بدین ترتیب واحد کنترل در هربخش از طریق شبکه ارتباطی خود اطلاعات را به BSI انتقال میدهد و این اطلاعات در اختیار دیگر واحدها قرار گرفته و دستور از پیش تعیین شده اجرا می شود. مثلا اگر باران ببارد و شما بخواهید دنده عقب بروید اطلاعات مربوطه از طریق واحد سنسور باران و واحد گیربکس به سرور اصلی رسیده و دستور روشن شدن برف پاک کن عقب صادر می شود.

در خودرو ۲۰۶ مولتی پلکس هر ECU دارای ورودی خروجی و یک اوسیلاتور تولید فرکانس است که توسط شبکه ارتباطی CAN یا VAN و یک پورت ترانسیور یا همان فرستنده و گیرنده ، می تواند اطلاعات را ارسال و همزمان دریافت کند که تمامی ECU ها در هنگام ارسال و دریافت اطلاعات توسط ECU دیگر قادر به مشاهده اطلاعات روی گذرگاه داده ها هستند.

شبکه های ارتباطی بین ECU سه نوع است که هرکدام نقش ارتباطی جداگانه ای دارند.

شبکه که CAN ارتباط موتور گیربکس اتومات ABS را به BSI برقرار میکند.

شبکه VAN BODY ارتباط اطلاعات مربوط به AIRBAG و سنسور باران را منتقل میکند.

شبکه VAN Comfort که اطلاعات مربوط به نمایشگر سیستم تهویه و آمپرها از طریق این شبکه انتقال می یابد.

در بین این شبکه ها پرسرعت ترین شبکه انتقال پیام CAN میباشد.

یکی از ویژگیهای مهم سیستم مولتی پلکس دستور پذیری BSI است که می توان تا حدی مشخص برنامه ریزی شود مثل هماهنگی افزایش صدای سیستم پخش با افزایش سرعت خودرو – روشن شدن اتوماتیک برف پاک کن های عقب همزمان با دنده عقب هنگام بارندگی باران – همزمان روشن ماندن نور بالا و پایین – روشن شدن برف پاک کن ها و چراغ های جلو در هنگام خرابی BSI و تغییر زمان بوق اخطار سرعت

یک موتور انژکتوری دارای تجهیزات الکترونیکی خاصی جهت درک محیط پیرامون خود است. البته پیچیدگی نکات فنی وابستگی دستگاههای عیب یاب، کمبود تجهیزات و گرانی قطعات، عدم امکان اضافه کردن الکترو سیستمهای مورد علاقه در خودرو از معایب این سیستم بشمار می آید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد